Brev:
Afviser flasken med mælk
4. juni 2014
Alder:
2 mdr.
Afviser flasken med mælk
Hej Helen,
Ja så er jeg på banen med endnu et spørgsmål.. Det stopper vidst aldrig ;-)
Først vil jeg lige sige at Loui er blevet undersøgt af egen læge igår og har snakket telefonisk med vagtlæge her til aften.
Problemet er at han ikke spiser nok, ca 1/3 del af hvad han burde.
Loui er allerede ved at få sine første tænder i undermunden, de vokser langsomt men er snart på vej igennem tandkødet. Det genere ham og han er samtidig blevet snottet, hoster en smule og temp siger 37,5-38. Sådan har den ligget de sidste 2 dage.
Igår kiggede læge i ører, podet halsen for bakterier, lyttede på hjerte og lunger men alt var fint. Han er stadig kontaktbar, smiler og pludrer, men er en anelse mere træt end sædvanlig.
Han blev vejet til 7 kg for 3 uger siden. Han er 3 mdr i næste uge. Han burde, og plejer at spise ca 1200 ml i døgnet. Men på de sidste 2 døgn har han kun spist 450-500 ml i døgnet. Sikkert pga snot og tænder. Han er ikke så stoppet at han ikke kan få luft igennem næsen, jeg drypper med saltvand inden hvert måltid. Lægen sagde god for panodil, hvilket giver os nogenlunde rolige nætter. Vores egen SP anbefalede at putte 1 tsk sukker pr 100 ml i flaske for at lokke ham til at spise. Han vil ikke. Han spiser måske 40-80 ml pr måltid. Og det er ikke med hans gode vilje. Jeg må gå rundt med ham imens, gi sutten, når han er faldet lidt hen, lister jeg sutten ud og flasken ind, men nej. Drømme flaske duer heller ik. Enten sover han så dybt, eller også bliver han hysterisk når jeg prøver at give ham flasken. Jeg sætter mig i dæmpet belysning, der er ro, han har sin putteklud men nej, vil stadig ikke spise noget særligt. Han bliver gal og ked af det når jeg prøver.
Vagtlægen sagde her til aften at jeg sku prøve at gi lun kamillethe med sukker i flasken. Og det røg fluks ned. Så han er højest sandsynlig tørstig. Vi aftalte at jeg hver gang først sku prøve med mælk, og ellers kamillethe. For væskens skyld.
Men hvor længe er det "acceptabelt" ? Han skal jo ha sin mælk. Mon det bare er pga lidt sygdom og tænder? For så kan det jo stå på i flere dage?
Ved at når du svarer, så er der nok sket en ændring, men så ved jeg hvad jeg måske kan gøre næste gang det sku ske at han afviser flaske med mælk.
Vagtlæge og egen læge var ikke så bekymret, han tisser stadig og har våde bleer (dog ikke så våde som de plejer), er glad, også pga hans vægt. Han har lidt at stå imod med.
Lidt pudsigt, når man tænker på at et af mine sidste breve omhandlede at han spiste for meget ;-)
Glæder mig til at hører fra dig :)
Hilsen den spørgende :-)